Desnonada la família, ¿què ens queda, ara? Les relacions. Expliquem-ho bé
això. La família és una institució integrada en una estructura social convencional,
amb lleis sòlidament establertes, i en el seu moment la formàvem perquè així ho
dictaven els costums i les normes, i també per la simplicitat de perquè tocava,
perquè ens trobàvem en l’època d’aparellament i reproducció. Ningú no la posava
en qüestió fa pocs anys, com qui diu a penes una generació. Ara sí, ara el
model de la família ja no és vàlid, perquè fins i tot les més aparentment
sòlides s’han esfondrat com un fràgil castell de naips. No és estrany que en
avui en dia, per posar un exemple, es doni la circumstància que en un sopar
d’amics s’observi que de casats en primeres núpcies n’hi hagi ben pocs, o cap
ni un. La resta, o bé van acompanyats de segones o terceres parelles o senzillament
gaudeixen de l’estatus de divorciats, separats, solters, singles o solitaris. El
problema rau doncs a veure com s’encara la vida després del fracàs del primer matrimoni,
el més llarg i amb descendència, etapa que particularment se m’ha donat per anomenar
segona vida.
La segona vida és aquella que comença al voltant dels 40-50 anys amb el
primer divorci del casament originari, i que es prolonga el doble de temps
enllà, fins a la vellesa, però no la vellesa com l’enteníem abans, sinó la vellesa
de debò, la senectut de bolquers i caminadors i defunció per apergaminament, a
causa en gran mesura a la influència de la tècnica en la medicina, que augmenta
la qualitat i quantitat de vida cada dia que passa. Ningú no ens havia educat
per a aquesta segona existència, si més no als membres de la nostra generació,
i per això regna el desconcert i la deriva davant de la diversitat de
possibilitats relacionals factibles i la dificultat d’elecció entre tots els
models proposats, tant si es tracta de mantenir amb tossudesa la idea de la
família tradicional de caire romàntic, la de junts per a tota la vida, fusionant
de nou llaços sanguinis, patrimoni i capital, com si s’opta per apropar-se als
nous i de vegades estranys, curiosos i estrafolaris models d’unions en boga en
l’actualitat. Qualsevol cosa excepte la solitud, sembla.
D’entre tot aquest garbuix relacional, una cosa queda clara, i és que per
més romanticisme que s’hi posi a la potinga, la gent jove, les noves
generacions, aquelles que enlloc d’haver mamat des del bressol matrimonis que
duraven tota la vida, s’han alletat de discussions, separacions, divorcis,
progenitors postisos, reguitzells d’amants dels pares, estranys a qui han de
considerar entre cometes germans o germanes, etc., han forjat en la seva ment
la idea de què la família és una farfolla, els cònjuges per a tota la vida tres
quarts del mateix elevat al cub, i que la parella, com l’acte sexual, dura el
què dura dura. És a dir, que les parelles, que es desitgen i es busquen per mor
de l’afectivitat i la companyia, són matèria finita, amb data de caducitat
impresa en l’envàs. Ho veu la gent jove, això, i molt poc a poc ens n’adonem
nosaltres, els pasarells de la mitjana edat, per més a contracor que ho fem i
per més llàgrimes cardíaques que ens generi la cosa. Les relacions avui en dia
són relacions immanents, no van més enllà del fet de què dues persones
decideixin lliurement de viure o d’estar plegades, tot sabent que en el moment
en què un dels dos membres, o tots dos alhora, diguin que la història s’ha
acabat, pels motius que siguin, la unió s’haurà trencat i tal dia farà un any i
ho celebrarem amb responsoris. Per això, aquestes parelles no tenen nom, els
filòlegs encara no han encunyat el substantiu al diccionari, bàsicament perquè
el poble encara no els l’hem facilitat. La gent està, o estem, junts, i punt i
final. D’aquí prové el reguitzell de parelles exclusives i encadenades, les
relacions fidels seqüencials, una mica com abans ens arribaven les notícies que
feien els artistes de Hollywood, que enllaçaven un matrimoni darrere l’altre. Doncs
el mateix, però sense passar pel jutjat, la vicaria o Las Vegas.
Com que aquest tipus de relacions no estan sotmeses a les regles religioses
o socials d’abans, les úniques normes que les regeixen són les que estableixen de
forma particular i privada ambdós membres de la unió, per això comentàvem al
principi d’aquestes línies que, acabada la família, en restaven només les
relacions. Dues persones han de posar-se d’acord amb el tipus de vincle que
desitgen, parlar-lo, negociar-lo, pactar-lo i, a poder ser, complir-lo. És més
que mai una cooperativa de dos, dos individus que posen en comú els seus actius
no pas per fusionar-se (una família) sinó per unir-se (estar amb). En una altra
ocasió ja parlarem de les dificultats que presenten aquestes noves relacions, que
en tenen, i moltes: és significatiu que conegudes webs de contactes a internet,
que van començar anys enllà la seva singladura amb la publicitat de trobar l’amor
de la vida, ara s’acontentin amb anunciar que es visqui una història d’amor o una
història a seques, sense apel·lar a la qualitat ni la llargària de l’hipotètic
vincle, i ells tan panxos i fent caixa per pay-pal.
Finalment s’ha de subratllar que la celèrica evolució de la família tradicional
cap a la relació contemporània comporta un canvi essencial molt útil en cas de
trencament. Mentre que la família es crea amb voluntat d’eternitat, de que
sigui per tota la vida –fins que la mort us separi--, i conté per tant un
component d’idealisme nítid i indiscutible, la relació neix, per contra, amb el
concepte de la finitut integrat en el seu codi genètic, de que és transitòria i
caduca, i que durarà mentre sigui gratificant i satisfaci a tots dos membres,
fet que implica que no existeix un ideal, sinó un cru i explícit realisme. La
distància entre la idea i la realitat és el què s’anomena tragèdia, i és just d’aquesta
forma, tràgicament, com han viscut molts matrimonis la seva ruptura final,
perquè no sols es tractava de posar fi a una unió sinó que veien com de cop i
volta s’estroncava tot un projecte ideal de vida: l’horitzó projectat es fonia
com una aquarel·la sota la pluja. En canvi, la ruptura d’una relació queda
eximida de l’element tràgic. El mal que causa donar carpetada a una parella és
idèntic, perquè afecta als sentiments i les emocions, i cal fer el procés de
dol pertinent, però com a mínim no existeix el tràgic esparracament de la línia
existencial, allò del i ara què faré jo amb la meva vida, com sobreviuré sense
ell o sense ella. Entre el dolor tràgic o el dolor a seques, és obvi que, si
no s’és masoquista, l’elecció és facilíssima: el dolor tràgic. Nooo, que és
broma...! L’altre, l’altre...
Edu,
ResponEliminaÉs obvi que a Occident vivim existències individualistes, còmodes en la mesura que ens és possible, evitant el conflicte i tan hedonistes com ens sigui possible.
Doncs, mira, no ho trobo malament del tot. Als qui tenim més de 40 o de 50 ja ens haurà tocat viure unes quantes cosetes no sempre amables. Si ja hem tingut la nostra dosi de patiment, doncs benvinguda sigui una relació gratificant, pactada per a ser agradosa i plaent... que potser ja ens ha tocat el rebre, i ja ens mereixem afecte de qualitat (encara que no sigui a grans dosis i de futur incert -o hi ha algun futur que no sigui incert??).
Sense comentaris. Brillant, Maite.
EliminaI quina raò tens, Maite Mas...
ResponEliminaCertament.
Elimina