En començar una relació, avui en dia és molt habitual, massa, que elles et demanin que els facis confiança, i paradoxalment ho reclamen més com més desconfiades són. La formulació més comuna d'aquest reclam té una lògica abassegadora: cap relació no tira endavant sense confiança. Es tracta d'una obvietat sòlida, inconsútil, cartesiana. Tanmateix, és una veritat equívoca, una fal·làcia de cap a peus. Si bé és cert, com em diuen, que cap parella no pot funcionar sense fiança mútua --o plantejat a la inversa, que és impossible que rutlli bé amb desconfiança--, també és evident que la confiança no és gratuïta.
--Si
vols confiança –els dic--, guanya-te-la.
La
fascinant dialèctica femenina entra en acció aleshores:
--Això
vol dir que no confies en mi?
--No
he dit això...
--A
tu el que et passa és que ets un desconfiat!
A
pams. No sóc desconfiat. Gens. Però sí que he après per empirisme
--per clatellades, estimbades i estocades a la caròtida, i els
consegüents betadines, cures d'hospital i resurreccions--, a
protegir-me de les traïcions i les deslleialtats. El dret a la
refiança es guanya, i aquesta premissa és tan certa com que la
confiança és indispensable en una relació. Però planteja un
problema específic, la mala peça del teler. Si fa poc que conec la
dona, ¿com pot tenir temps per guanyar-se la meva confiança –o jo
la d'ella--? Com superem el període inicial i il·lusionant però
viscut a les tentines que actualment s'ha donat per anomenar “ens
estem coneixent”? L'adhesió incondicional no serveix, perquè la
vida viscuda m'indica que és la forma més ràpida d'anar a tota
velocitat de dret cap a un penya-segat sense fons. S'ha de trobar una
altra equació, més operativa. Vaig rumiar sobre això durant temps,
fins que vaig arribar a la conclusió que per resoldre aquest nus
gordià m'havia d'atenir als preceptes de la litúrgia
judeo-cristiana: fer un acte de fe. Entenc per acte de fe el fet de
creure en una cosa encara que no hi hagi cap indici de què aquesta
sigui real. Així, jo faig un acte de fe inicial cap a la dona en
qüestió, sabent que la seva lleialtat pot ser veritable o no, a fi
de donar-li temps a guanyar-se'm de forma incondicional. Però,
entenem-nos, només un acte de fe i només a l'inici de la relació.
Després depèn només d'ella que l'aprofiti o el dilapidi, la pilota
és, certament, en el seu camp. Per desgràcia, haig de dir, d'acord
amb la meva experiència, que la majoria de les dones que m'han
demanat que confiés en elles en els preàmbuls de la relació, han
malbaratat amb inconsciència l'actiu de fe que generosament els he
ofert al principi. Jo m'he allunyat d'elles i després tot han estat
els laments lacrimògens i reglamentaris, en tètrics escenaris de
dramatisme. Tendim a atribuir als altres els nostres defectes, i si
demanen confiança d'entrada és perquè elles són desconfiades i ho
saben, i per tant coneixen bé els mecanismes de la malfiança des
del més íntim del seu ser: elles mateixes són conscients de que no
són de refiar.
Crec que és molt fort dir "no són de refiar". Les generalitzacions no 'agraden gens. Gràcies de tota manera. Hauria de treure la conclusió que tots els homes sou així. Hi ha un salm que diu "els homes tots enganyen". Serà veritat?
ResponElimina