De tota la vida que m’ha fascinat el ventre de les
dones, en tota la seva múltiple varietat estètica. Suposo que això té l’origen
de ser en el vers final de l’oració de la meva infantesa: i beneït sigui el fruit del teu ventre, Jesús.
I no obstant això, en aquest context la paraula ventre té un significat
equívoc. Correspondria, en realitat, a l’espai dels budells. En el sentit de l’avemaria,
ventre vol dir úter, que no està situat en el ventre sinó en allò que
eufemísticament s’anomena baix ventre. “A baix”, que deia la meva àvia quan
volia significar les parts pudentes. Deixem-ho en la panxa, en tot cas. La
panxeta. D’entrada, diem que la pell femenina de la panxa és suau, grata al
tacte. Però de sortida, admetem, com sempre, que les formes manen, almenys des
del punt de vista masculí –sempre de “vista”--. I com tot allò que en les dones
té el seu eix en els malucs, presenta una forma sinusoïdal. L’ideal estètic del
ventre no és pla. Vist de perfil fa una ondulació llevíssima, molt allargada.
La panxa que en podríem anomenar maternal, aquella que accentua la convexitat
sota el melic, ostenta per al meu gust un atractiu superior, que potser té molt
a veure amb les exagerades corbes esteatopígies. Però també sóc conscient de
com aquest fet molesta a les dones, que consideren que és estar grosses. És
injust, però de mostres d’aquest complex femení en trobaríem moltes, massa. Bé,
en tot cas, l’essència del ventre femení és el llombrígol, perquè les seves
diverses formes delimiten l’estètica abdominal. Hi ha molts tipus de melics,
però els més bells són els enfonsats, tinguin la forma que tinguin. Georges
Simenon, en les seves memòries, confessava que volia per a la seva filla un
llombrígol breu i enfonsat perquè ell el tenia rodó i sortit, fet que
l’acomplexava. Quan va néixer la meva filla, em vaig fixar especialment en
l'operació de nuar del cordó umbilical, i no per cap tipus de complex personal,
sinó perquè ella també en això tingués amb el temps una bellesa específica. Tot
el millor per als fills, fins i tot una cosa tan nímia com l’estètica del
melic. Els llombrígols enfonsats poden tenir una estructura de trau, més o
menys extensa; poden conformar un doble solc oblic; o bé presentar una forma de
“t”, sigui el travesser a la part de dalt o de baix, confeccionant un somriure
real o invertit. Ignoro si una disposició o altra té a veure amb l’habilitat
dàctil de cirugià o bé amb els caprixts de la genètica. El cert és que la seva
combinatòria en determina l'encant. En realitat, centra, distribueix, modela el
ventre.
Els
abdominals envolten el melic. A déu gràcies, la musculatura de l'abdomen, en
les dones, és a penes perceptible. Fins i tot en les més primes, tot just si
s'insinua. És curiós que una graella ben formada d'abdominals, que tan
afavoreix els homes, en les dones perverteixi l'estètica de l'abdomen. La
masculinitzi, en el pitjor sentit de la paraula. Els abdominals femenins han de
seguir la línia d'allò que Pablo Neruda en deia “blancas colinas”. Curvatura
alternativament còncava i convexa, i no gens abrupta, escarpada, sinó tot el contrari,
plàcida, mansa. El ventre és emmarcat pels óssos del costellam, dels malucs i
també l'ós pèlvic, el mont de Venus. És una evidència, ho sé, però la duresa i
tivantor òssia contrasta amb l'elasticitat i flonjor voluptuosa de la panxa,
que és, per naturalesa, mòbil. D'una banda, l'acció contínua del diafragma
n'alça i comprimeix la part superior. De l'altra, el moviment intestinal, molt
més subtil, gairebé imperceptible, en dinamitza la zona inferior. Això darrer
es nota posant l'oïda en el ventre, on s'escolta la constant ebullició
intestinal, que demostra que la majoria del nostre cos, d'homes i dones, és
líquid. El ventre de les dones, a part de suau, és tou. És ideal per a
acariciar-lo. I fer-ho, a més, amb la mà estesa. El moviment ha de ser rotatori,
de cadència allargada, de frec subtil. Ho vaig aprendre ja d'adult, quan va
néixer la meva filla i va començar a fer els primers còlics digestius. Ignoro
si el massatge preceptiu li afavoria el trànsit intestinal, però en tot cas la
confortava. També conforta a les noies adultes. Apaivaga, encalideix. En això,
com en tantes coses, mai mor l'infant que portem dintre, homes i dones.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada